De twee belangrijkste kenmerken van een goede onderzoeksposter

Dit is de eerste post in een serie blogposts over het ontwerpen van een onderzoeksposter. Heb je een concrete design-vraag over dit onderwerp? Stuur dan een email naar info@meteorietdesign.nl!

Waar moet je allemaal op letten bij het ontwerpen van een onderzoeksposter? Voor veel onderzoekers is dit nog altijd een vraagstuk. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden, vooral als je onderzoek tijdens een postersessie op een conferentie moet presenteren. De mensen met wie je normaal samenwerkt, zijn daar tijdelijk je concurrenten. En de strijd gaat om een schaarse bron: aandacht.

Concurrentie tijdens een postersessie

Je poster wordt straks opgehangen tussen 5 tot 500 andere posters – met een beetje pech in een slecht-belichte, te kleine ruimte. Al die andere onderzoeksposters willen ook de aandacht opeisen van de bezoekers die naar de postersessie komen. En om het nog erger te maken: conferentiebezoekers hébben al weinig tijd en aandacht; ze zitten al de hele dag naar semi-begrijpelijke praatjes te luisteren en willen tussendoor ook nog koffie drinken en bijkletsen met hun internationale collega’s. Het kan dus makkelijk gebeuren dat de boodschapen van jouw poster wegvalt tussen al die andere onderzoeksposters en je niet de mensen bereikt die je wil bereiken.

De meeste bezoekers van een postersessie zijn daar met een doel. Meestal willen ze vakgenoten vinden die aan soortgelijk onderzoek werken als zijzelf. Maar er zijn teveel posters in de sessie om ze allemaal te lezen. Alleen posters die hoogstwaarschijnlijk interessant gaan zijn, worden langer dan 2 seconden bekeken. Aan jou dus de taak om de juiste mensen naar je poster te lokken!

Het mooie is: als je een onderzoeksposter ontwerpt die duidelijk en opvallend is, loop je al voor op 90% van de andere aanwezigen.

Prioriteit 1: duidelijkheid

Hoe doe je dat? Door te zorgen dat je poster bovenal duidelijk is. De makkelijkste manier om dat voor elkaar te krijgen, is je te houden aan de basisprincipes van goed ontwerp. Dezelfde principes die voor goede websites, logo’s, advertenties, en user-interfaces gelden. Dus leesbare lettertypes, voldoende witruimte en geen vloekende kleurencombinaties.

Prioriteit 2: opvallen

Als je eenmaal een duidelijke poster hebt, wil je ook nog dat de juiste mensen die poster vinden. Daarom moet je poster behalve duidelijk, ook opvallend zijn. Dat betekent niet dat je met knalkleuren en luipaardprint een schreeuwerige poster moet maken (al kan dit natuurlijk wel de aandacht trekken). Je moet inspelen op waar jouw doelgroep naar op zoek is. Gebruik dus bepaalde termen, kleuren en plaatjes. Denk goed na over de titel, en zet de belangrijkste steekwoorden vetdrukt op je poster. Zo kunnen mensen die al scannend langslopen onmiddelijk zien of jouw poster interessant voor ze is.

Als bezoekers jouw poster vanaf grote afstand kunnen keuren op relevantie, is de kans groter dat de juiste mensen uiteindelijk bij jouw poster komen staan.

Heb je de tips uit deze blogposts gebruikt bij het ontwerpen van een onderzoeksposter? Het lijkt me super om je ontwerp te zien. Stuur een mailtje, een tweet of tag @meteorietdesign op instagram!